شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

حتماً تا این‌جای قصه می‌دانید که قرار شد از بهترین مادران قصه‌گو تجلیل شود.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 640

جانم برایتان بگوید که این جشنواره از پاییز آغاز شده است و حالا تا پایان بهمن کارگاه‌هایش ادامه دارد. خانمی و آقایی که شما باشید، بعد از برگزاری کارگاه‌ها و انتخاب بهترین مادران قصه‌گو در مناطق 22 گانه‌ی تهران، رقابت‌ مادران قصه‌گو در مرحله‌ی نیمه نهایی، از اواسط اسفند به نتیجه می‌رسد.

جعفر رئیسیان‌زاده، دبیر جشنواره‌ی مادران قصه‌گو درباره‌ی این جشنواره می‌گوید:« در کشور ما داستان‌ها و افسانه‌های زیبا و آموزنده‌ای از زمان‌های گذشته وجود داشته که نسل به نسل از طریق والدین، به‌ویژه مادران منتقل شده است. از سوی دیگر، قصه‌گویی مادران برای فرزندان باعث علاقه‌مندی کودکان به کتاب و کتابخوانی می‌شود. این جشنواره، با استفاده از قصه‌‌گویی زمینه‌ی ترویج فرهنگ مطالعه در خانواده و آشنایی با ادبیات و فرهنگ پربار ایرانی، اسلامی و کتاب های مفید را فراهم می‌کند.»

اما بشنوید از بقیه‌ی داستان، این‌طور که به نظر می‌رسد، پیش‌بینی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران که فکر می‌کرد حدود 1500 مادر قصه‌گو در جشنواره شرکت می‌کنند، درست از آب در نیامد و تعداد مادران قصه‌گو به بیش از 4000 نفر رسید.

ژیلا نی بند، یکی از دست اندرکاران این جشنواره به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:« در هر فرهنگ‌سرا پنج کارگاه قصه‌گویی برگزار شده یا در حال برگزاری است.»

او می‌گوید:« مادرها و حتی پدرها می‌توانند با ابزار ساده‌ای برای کودکان خود قصه بگویند.

مثلاً انگشت خود را رنگ کنند و یا با یک کاغذ نقاشی شده، قصه‌گویی را جذاب‌تر کنند.»

او می‌گوید:« ارتباط چشمی و عاطفی در حین قصه‌گویی خیلی مهم است و در کارگاه‌های قصه‌گویی سعی داشتیم، این موارد یادآوری شود. استفاده از واژه‌های ملموس، نداشتن حرکات اضافه و بلند نبودن قصه از موارد دیگر است که قصه‌گو باید به آن‌ها توجه کند.»

برای مادران قصه‌گو کتابی تهیه شده به‌نام، «چگونه می‌توانیم یک مادر قصه‌گوی تمام عیار شویم!» در این کتاب،کلیات قصه گویی برای خوانندگان علاقه‌مند به این‌کار بیان شده است. اما جانم برایتان بگوید که هم اکنون 22 منطقه‌ی شهر تهران در حال انتخاب بهترین مادران قصه‌گو هستند و در نیمه‌ی اسفند از میان بهترین مادران قصه‌گو، حدود 22 مادر قصه‌گو معرفی می‌شوند و بالاخره در مرحله‌ی نهایی در اواخر اسفند،زمان انتخاب و معرفی بهترین مادر قصه‌گو فرا می‌رسد.

القصه مصطفی رحماندوست و مریم نشیبا و سپیده خلیلی داروان نهایی جشنواره‌ی مادران قصه‌گو هستند.

کد خبر 160857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز